21 - Dynamische snelheidslimieten -> effectief

Dynamische snelheidslimieten – waarbij de limiet realtime wordt aangepast aan de actuele omstandigheden – hebben een positief effect op de verkeersveiligheid: de gemiddelde snelheid gaat omlaag, snelheidsverschillen worden kleiner, de doorstroming verbetert en het aantal ongevallen vermindert.

Deze factsheet hoort bij de risico-indicator Veilige snelheden

 
Wat zijn dynamische snelheidslimieten?
Dynamische snelheidslimieten zijn limieten die realtime worden aangepast aan de actuele verkeers-, weg- of weersomstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan spitsdrukte, incidenten of dichte mist. Dynamische snelheidslimieten worden meestal aangegeven op DRIP’s (dynamische route-informatiepanelen) boven of naast de weg. Dat kan handmatig worden gedaan vanuit de verkeerscentrale of automatisch op basis van algoritmen. Dynamische limieten worden in Nederland vooralsnog vooral toegepast op autosnelwegen.
 
Positieve effecten
Uit onderzoek in binnen- en buitenland blijkt dat dynamische snelheidslimieten een positief effect hebben op de verkeersveiligheid. De gemiddelde snelheid gaat omlaag, snelheidsverschillen worden kleiner, de doorstroming verbetert en het aantal ongevallen vermindert. De maatregel heeft ook een alarmerend effect: verkeersdeelnemers worden gewaarschuwd voor een potentieel gevaarlijke situatie.
 
Kanttekening bij de effecten
De effecten van de maatregel zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van twee factoren: de lokale omstandigheden en de mate waarin verkeersdeelnemers zich aan de tijdelijke limiet houden. Onderzoek laat zien dat een meerderheid van de verkeersdeelnemers de maatregel positief beoordeelt.
 
Verantwoording
Zowel in Nederland als daarbuiten is nog relatief weinig onderzoek gedaan naar de effecten van dynamische snelheidslimieten. Ook gaat het om verschillende onderzoeken naar verschillende situaties. Zo zeggen de effecten van de maatregel bij regen niet automatisch iets over de effecten bij verkeersdrukte. Verder zijn de uitkomsten van de onderzoeken weliswaar positief, maar niet altijd statistisch significant.
 
Meer informatie Deze factsheet is gebaseerd op SafetyCube DSS (European Road Safety Decision Support System).

© Copyright 2024 Kennisnetwerk verkeersveiligheid - Privacy statement - Cookie statement - Disclaimer - Voorwaarden
Scroll naar boven