Aanpak SPV wordt de opvolger van Kennisnetwerk SPV

Aanpak SPV verzorgt met ingang van 1 januari 2025 de ondersteuning van de decentrale overheden bij de risicogestuurde aanpak verkeersveiligheid. Het Kennisnetwerk SPV houdt dan op te bestaan. Daarnaast komt het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) met een openbaar datadashboard en in de loop van het jaar ook met een nieuwe verkeersveiligheidsmonitor, als vervanging van de SPI-monitor.


Het Kennisnetwerk SPV, een samenwerkingsverband van CROW en SWOV, heeft in opdracht van het ministerie van IenW veel kennis ontwikkeld en gedeeld rond de risicogestuurde aanpak. In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) gaat de fase van 'ervaren, leren en evalueren' vanaf 2025 over in de fase van 'bijstellen en professionaliseren'. Daarmee verandert ook de ondersteuning van overheden bij de risicogestuurde aanpak verkeersveiligheid. Daarnaast loopt de 'Tijdelijke subsidieregeling Kennisnetwerk SPV 2020-2024' eind dit jaar af.
 
Het ministerie van IenW is voornemens om een nieuwe subsidie te verstrekken voor 'Aanpak SPV', die aansluit bij de nieuwe fase van het SPV en de behoefte van decentrale overheden aan praktische hulpmiddelen. De focus van Aanpak SPV zal daarom minder liggen op het ontwikkelen van kennis (het aandeel van SWOV) en juist meer op de praktische toepasbaarheid van de risicogestuurde aanpak. Aanpak SPV valt dan ook volledig onder verantwoordelijkheid van CROW.
 
‘Aanpak SPV’ refereert aan een actieve verbetering van de verkeersveiligheid, die past bij de proactieve benadering. De naam omvat verschillende aspecten van de werkzaamheden, van professionalisering tot de daadwerkelijke risicogestuurde aanpak.
 

Kernactiviteiten Aanpak SPV

Een belangrijk onderdeel van Aanpak SPV zijn de online kennissessies voor (beleids)medewerkers verkeersveiligheid bij de decentrale overheden. De sessies gaan in op de risicogestuurde aanpak, het maken van een risicoanalyse (met behulp van het Stappenplan en de Blauwdruk risicoanalyse), het maken van een uitvoeringsprogramma (met behulp van het Stappenplan en het toetsdocument voor uitvoeringsplannen dat nu in ontwikkeling is) en het bepalen van passende maatregelen. Tijdens deze sessies is ruimte voor interactie en het delen van ervaringen. 
 
Naast het organiseren van online bijeenkomsten neemt Aanpak SPV in 2025 fysiek deel aan congressen en aan bijeenkomsten die door regio’s of provincies worden georganiseerd. De helpdesk is beschikbaar voor het beantwoorden van vragen. Aanpak SPV zal geen nieuwe kennisproducten ontwikkelen en uitbrengen, maar kan desgewenst een kennisproduct meer praktisch toepasbaar maken.
 
Op de website van Aanpak SPV (aanpakspv.nl), die begin januari 2025 online gaat, zullen in ieder geval de eerder ontwikkelde hulpmiddelen en ondersteunende documenten van het Kennisnetwerk SPV zijn terug te vinden. Ook vind je er aankondigingen van bijeenkomsten en actuele berichten over de risicogestuurde aanpak. Geïnteresseerden ontvangen elk kwartaal een nieuwsbrief en kunnen via het LinkedIn-account van Aanpak SPV volgen wat er in het netwerk speelt. 
 

Nieuwe monitor

De SPI-monitor van het Kennisnetwerk SPV houdt per 1 januari 2025 op te bestaan en wordt in de loop van het jaar vervangen door een nieuwe monitor met een eenvoudige analysetool. Hoe die monitor er precies uit gaat zien werkt NDW uit in afstemming met een gebruikersgroep, waarin onder andere SWOV, CROW en enkele wegbeheerders deelnemen. De gebruikersgroep komt nog dit jaar voor het eerst samen.
 
Vanaf januari komt naar verwachting al een ander product online: een datadashboard. Dit is een website waarop je alle datakenmerken kunt vinden die nodig zijn voor de risicogestuurde aanpak verkeersveiligheid. Per kenmerk komt er een toelichting hoe dat kenmerk is te gebruiken en hoe de data zijn te importeren in eigen applicaties. Het dashboard ontsluit begin 2025 ook data voor de fietsinfrastructuur. Voor het nieuwe dashboard is geen account nodig. Alle data zijn straks vrij beschikbaar, ook voor adviesbureaus.

Terug naar '2024'
Submenu openen

Aanpak SPV wordt de opvolger van Kennisnetwerk SPV

© Copyright 2024 Kennisnetwerk verkeersveiligheid - Privacy statement - Cookie statement - Disclaimer - Voorwaarden
Scroll naar boven