Monitor Startakkoord 2024: blijvende behoefte aan ondersteuning

Aan ondersteuning bij de risicogestuurde aanpak verkeersveiligheid blijft behoefte onder gemeenten, provincies en vervoerregio’s. Dat blijkt uit de Monitor Startakkoord, het jaarlijkse onderzoek van het Kennisnetwerk SPV naar de uitvoering van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030.

  
De monitor brengt in kaart in hoeverre de afspraken uit het Startakkoord SPV 2030 zijn nagekomen. Een van die afspraken is dat gemeenten, provincies en vervoerregio’s een risicoanalyse maken van het eigen verkeerssysteem en daar vervolgens een uitvoeringsprogramma aan koppelen. Eind 2024 eindigt de fase in het SPV van Ervaren, leren en evalueren en begint de nieuwe fase van Bijstellen en professionaliseren. Die overgang valt samen met de transformatie van Kennisnetwerk SPV naar Aanpak SPV per 1 januari 2025.
 

Gemeenten

Van de 342 gemeenten hebben 162 gemeenten de enquête ingevuld. Ruim driekwart van de respondenten heeft een risicoanalyse en/of uitvoeringsprogramma en is dus bezig met risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid. Bijna de helft van de respondenten is komend jaar nog bezig met de fase Ervaren, leren en evalueren. Een derde van de respondenten is bezig met of gaat komend jaar verder in de fase Bijstellen en professionaliseren. De overige 20% is nog niet gestart met de invoering van de risicogestuurde aanpak en heeft dus ook geen risicoanalyse en uitvoeringsprogramma. 
 
Van de gemeenten geeft bijna driekwart aan behoefte te hebben aan het ‘raadplegen van bestaande documenten via de website’. Meer dan de helft van de respondenten heeft behoefte aan ‘nieuwe factsheets over actuele thema’s’. ‘Korte online sessies voor (nieuwe) beleidsmedewerkers over risicogestuurd werken’ vindt bijna de helft van de respondenten nuttig. 
 

Provincies en vervoerregio’s

Van de 12 provincies en 2 vervoerregio’s hebben 9 organisaties de enquête ingevuld. Ze hebben allemaal een risicoanalyse en/of uitvoeringsprogramma en zijn bezig of gaan komend jaar verder in de fase Bijstellen en professionaliseren
 
Alle provincies en vervoerregio's hebben behoefte aan updates van bestaande achtergronddocumenten zoals factsheets en stappenplannen en aan ‘nieuwe factsheets over actuele thema’s’. Daarnaast hebben ze ‘informatie nodig om bestuurders te informeren over de risicogestuurde aanpak’ en vinden ze het nuttig als er ‘online webinars over actuele thema’s en hun link met risicogestuurd werken’ worden georganiseerd.
  

Meer informatie

Terug naar '2024'
Submenu openen

Monitor Startakkoord 2024: blijvende behoefte aan ondersteuning

© Copyright 2024 Kennisnetwerk verkeersveiligheid - Privacy statement - Cookie statement - Disclaimer - Voorwaarden
Scroll naar boven