Verslag dataspecial verkeersveiligheid voor provincies

Taskforce Verkeersveiligheidsdata, Kennisnetwerk SPV en Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) praatten op donderdag 11 juli de provincies bij over de laatste ontwikkelingen rond verkeersveiligheidsdata. Op de middagbijeenkomst bij CROW in Utrecht meldden zich vertegenwoordigers van het IPO en zes provincies.


Charlotte Bax van het Kennisnetwerk SPV begon de 'dataspecial' met een toelichting op de risico-indicatoren, hun definities en kenmerken. Ook vertelde zij hoe het proces verloopt om van risico-indicatoren te komen tot dashboards, zoals de SPI-monitor. Tot slot gaf zij aan wat de laatste ontwikkelingen zijn rond de SPI-monitor. De monitor gaat volgend jaar over van het Kennisnetwerk SPV naar NDW. Na de presentatie spitste de discussie zich toe op verschillende soorten dashboards, de manieren waarop dashboards worden gebruikt en knelpunten op het gebied van open data, markt en overheid.
 

Beschikbare data

Daarna gaf Paul Schepers van de Taskforce Verkeersveiligheidsdata een uitgebreid overzicht van de beschikbare data per risico-indicator. Met name bij de risico-indicator Veilige wegen zoomde hij in op de verschillende manieren waarop de data is verzameld. Ook liet hij zien waar verzamelde (open) data kunnen worden gedownload of aangevraagd en waar een overzicht is te vinden van alle beschikbare en nog niet beschikbare data (zie linkjes op pagina 9 van de presentatie). Het gesprek na de voordracht ging onder andere over de verschillende inwinmethoden en hun voor- en nadelen.
 
Omdat de Taskforce eind dit jaar ophoudt te bestaan, neemt NDW de datahuishouding voor de verkeersveiligheidsdata over, plus de SPI-monitor. Namens NDW vertelden Eelco Kaper en Bob van der Meer uit welke onderdelen hun organisatie bestaat, wat de belangrijkste taken zijn en hoe de verkeersveiligheidsdata komend jaar worden ingepast. Bekijk hier de presentatie.
 

Digitale Stelsel Mobiliteitsdata

Tot slot legde John Pommer van de Taskforce Verkeersveiligheidsdata uit hoe de nieuwe governancestructuur rond mobiliteitsdata in elkaar steekt; het Digitale Stelsel Mobiliteitsdata. Ook verkeersveiligheidsdata krijgen daarin een plek. John nam de aanwezigen mee in het denken over de manier waarop dat stelsel wordt vormgegeven. Na zijn presentatie ontspon zich een uitgebreide discussie over de manier waarop provincies kunnen bijdragen en hoe hun eigen overlegstructuren, zoals de Ambtelijke en Bestuurlijke Adviescommissie, hierin een rol kunnen spelen.

Terug naar '2024'
Submenu openen

Verslag dataspecial verkeersveiligheid voor provincies

© Copyright 2024 Kennisnetwerk verkeersveiligheid - Privacy statement - Cookie statement - Disclaimer - Voorwaarden
Scroll naar boven