Winnend paper breekt lans voor proactief aanpakken verkeersonveiligheid

Het paper Verkeersveiligheidsmodel – proactief en risicogestuurd werken aan verkeersveiligheid, geschreven door de afdelingen mobiliteit en onderzoek van Remco Smit van de gemeente Rotterdam, is donderdag tijdens het Nationaal Verkeerskunde Congres in Den Haag bekroond tot beste bijdrage. Wat is het idee achter het model, ‘het eerste in Nederland’?

Bron: Verkeersnet.nl

Verkeersonveiligheid

De traditionele aanpak bij het verbeteren van verkeersveiligheid is ‘onvoldoende’, stellen medewerkers van de afdelingen mobiliteit en onderzoek en business intelligence in het paper. Die traditionele aanpak is reactief: na een ongeval vindt een analyse plaats en wordt onderzocht hoe dit ongeval kon gebeuren en welke oplossingen er nodig zijn om herhaling te voorkomen. Vandaag de dag, zo schrijven ze, is er een ‘groeiende behoefte’ om van een reactieve tot een proactieve en risicogestuurde aanpak te komen. Dit is ook een kernelement in de eind vorig jaar door de minister gepresenteerde het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030.

Hedendaagse technieken en de beschikbaarheid van grote hoeveelheden (big) data bieden steeds meer mogelijkheden om op risico’s te sturen. Maar hoe hoe kom je tot een praktische werkwijze? Met die vraag zijn beide afdelingen aan de slag gegaan. Het resultaat is het Verkeersveiligheidsmodel. Hiermee kun je de veiligheid van het wegennetwerk in Rotterdam bepalen én sturen met behulp van op data gebaseerde risico’s. De gemeente is, volgens de ontwikkelaars, de eerste wegbeheerder in Nederland met zo’n instrument.

Meer lezen?

Of klik hier voor de paper.

 

Terug naar 'Nieuws'
Submenu openen

Winnend paper breekt lans voor proactief aanpakken verkeersonveiligheid

No data found
© Copyright 2019 Kennisnetwerk verkeersveiligheid - Privacy statement - Cookie statement - Disclaimer - Voorwaarden - Beheer door
Scroll naar boven