Over kennisnetwerk en SPV

Ook in een dichtbevolkt land als Nederland willen we ervoor zorgen dat alle weggebruikers veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. Dit gaat niet vanzelf. De situatie is de laatste jaren helaas zelfs verslechterd: het aantal ernstig verkeersgewonden blijft stijgen en de daling van het aantal verkeersdoden stagneert. Met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV) willen we daar verandering in brengen.

Het Kennisnetwerk SPV is een samenwerking van CROW en SWOV in opdracht van het Ministerie van I&W. Op deze site vind je alle beschikbare kennis rondom de implementatie van het Strategisch Plan. Een handige plek voor elke professional die zich met verkeersveiligheid bezighoudt. We nodigen iedereen uit om actief mee te doen. Want alleen door samen te werken kunnen we de verkeersveiligheid verbeteren!

De afgelopen jaren is het aantal ernstige verkeersgewonden gestegen en het aantal dodelijke slachtoffers lijkt niet verder te dalen. De klassieke manier van benadering van verkeersveiligheid werpt minder vruchten af. Daarom is het tijd om verkeersveiligheid vanuit een nieuw perspectief te benaderen en meer structurele aandacht te geven.

Het ministerie van IenW, het ministerie van JenV, het Interprovinciaal overleg (IPO), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben een gezamenlijke visie op de aanpak van verkeersveiligheid gepresenteerd in de vorm van het Strategisch plan verkeersveiligheid 2030: Veilig van deur tot deur.

De nadruk komt te liggen op een proactieve aanpak op basis van risico’s in plaats van een reactieve aanpak op basis van ongevallen. Hiervoor wordt informatie verzameld en geanalyseerd over risico’s die er nu zijn of zich in de nabije toekomst voor kunnen doen. Dit zijn bijvoorbeeld risico’s op basis van infrastructuur (een onveilig kruispunt) of weggebruikers (smartphonegebruik). Met de inschatting van de risico’s kan preventief actie worden ondernomen door de verantwoordelijke organisatie. Dit is de ‘risicogestuurde aanpak’.

Hierbij betrekken we zoveel mogelijk partijen die een bijdrage kunnen leveren aan de verkeersveiligheid. Denk aan de handhavingsinstanties, producenten en maatschappelijke partijen. Het verbeteren van de verkeersveiligheid vraagt een integrale blik en het betrekken van andere domeinen als zorg en veiligheid. Met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030 slaan overheden de handen ineen om de cultuuromslag richting een risicogestuurde aanpak te maken en deze aanpak vervolgens beter te verankeren in lokaal, regionaal en landelijk beleid.

© Copyright 2019 Kennisnetwerk verkeersveiligheid - Privacy statement - Cookie statement - Disclaimer - Voorwaarden - Beheer door
Scroll naar boven